Nachos

Det fanns stekt köttfärs kvar sen igår, så den kryddade jag upp med tacokrydda.
Till det serverade jag nachochips med ostsmak, gurka, paprika, majs, gul lök, sallad, riven ost, tacosås, creme fraiche, cheddarsås och guacamole.
Fast jag stod länge och valde avacado imorse så var de stenhårda när jag väl skulle använda dem. När jag körde med mixern så blev det bara flisor istället för mos :-( Men slutresultatet blev ok ialla fall.
Det finns säkert lika många recept på guacamole som det finns kök. Så här brukar jag göra min:
Kärna ur och ta bort skalen från avacadon. Lägg det i en bunke, Hacka eller pressa vitlök och ha i. Pressa i lite citron. Mixa. Det får gärna vara lite bitar i, behöver inte vara helt slät. Sen har jag i lite creme fraiche, salt och peppar. Idag var det bara jag och barnen som skulle äta så då hoppade jag över tabasco eller sambal. Annars brukar jag ta i lite för att få lite sting.



min tallrik  tonåringens tallrik

Till yngsta barnet, som är 6 månader, blev det puré gjord på potatis, palsternacka och morot. Konsistensen blev väldigt klistrig. Undra om det beror på potatisen eller mig? Jag vet att det blir så ibland när man gör mos. Han verkade gilla smaken och vande sig nog vid konsistensen efter ett tag. När det var slut i tallriken så fick han mangopuré (köpt).
Jag läste ett väldigt bra tips för ett tag som jag har provat. Det var att när man gjort puré och vill ha smakportioner så klickar man ut det på bakplåtspapper och lägger i frysen ett par timmar. Sen kan man ta "kakorna" och lägga i en burk och ta fram dem när man vill.

bebismat 

Kommentera här: