Lördagsgäster

Både vi och våra gäster har tre barn var så vi bestämde oss för att inte servera tre-rätters, då det kan bli lite svårt att få alla barn att sitta stilla så länge. Så vi serverade lite småplock till drinken istället för förrätt. Vi fick en flaska rosébubbel av gästerna när de kom (som var kyld). Så den öppnade vi till fördrinken.

Det var:
crostini med pesto och tapenade
tandpetare med gurka och köttbullar
dadlar med ädelost (första gången vi provade och det var en hit, blir många gånger till glöggen nu i jul :-) )
crustader med skagenröra
chole chole (smördegsknyten med mjukost och purjolök)

chole chole under tillverkning    



Till varmrätt åt vi parmalindadkyckling med balsamvinägersås och till det åt vi klyftpotatis, morötter och palsternacka i ugn. Mycket gott! JAg har gjort kycklingen ofta men nu var det ett tag sen. Det receptet har jag hittat här: http://www4.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14474

JAg använder det mer eller mindre rakt av, men jag brukar ha någon annan sorts skinka. Det känns onödigt att ha så fin dyr skinka när man ska ha den i ugnen plus att det blir bättre smak om man tar någon mer rökt. Så vi brukar ta westfalt, schwartzwald eller något annat som har bra pris. JAg tar kycklingfilé som jag delar i 3-4 bitar så att det blir lagom portionsbitar. Sen gör jag förstås alltid mer sås, så igår dubblade jag kyckllingen men tripplade såsen :-)

 



Desserten blev en halloncreme som vi toppade med mörkchoklad och choklad- och sockerkrydda. De minsta barnen 4 och 5 år var måttligt intresserade, men deras större syskon var det destomer... 
Recept till 4 portioner:
1 1/2 dl Kesella lätt
2 dl hallon (frusna)
1 dl florsocker
1 1/2 dl vispgrädde

Kör sönder hallonen i en matberedare. Vispa grädden hårt. Blanda hallon, kesella och florsocker. Rör ner grädden i hallonsmeten. Häll upp i 4 små glas eller koppar. Låt dem stå minst 30 min i frysen eller ca 60 min i kylen innan de serveras. Servera knappt tinade hallon till.
Jag brukar göra dem i förväg och ha i frysen till ca 30 min innan de ska serveras, då tar jag fram dem och låter dem tina.


 

Kommentera här: