Broccoligratäng med ädelost

Sen jag har börjat med den här bloggen så har jag insett att jag oftast "tar vad som finns i kylskåpet" när jag lagar mat :-)
Det är också svårt att veta hur detaljerat jag ska skriva recepten. Kom gärna med synpunkter.

Det här hade jag ialla fall i gratängen idag:
1 kg förvälld broccoli i buketter
1 hackad gul lök
1 bit strimlad purjolök
kassler i "strimlor"
1 pkt knaperstekt bacon
några körsbärstomater

sås:
3 msk flytande margarin
6 msk vetemjöl
8 dl mjölk
3 dl riven gratängost
salt
peppar
5 tsk ädelostcreme (byt ut mot något ädelostfavorit, allr hoppa över helt)

ädelostcreme den här ädelostcremen är köpt i Spanien. Vi brukar bre den på pepparkakor, till det är den helt suverän. Det här var första gången som jag använde sen som smaksättare i mat, och resultatet var jättebra!!!


 knaperstekt bacon som jag tycker att det ska se ut. Men det har vi delade meningar om härhemma, maken vill gärna ha det mindre stekt. Men då tycker jag att den som lagar maten får bestämma och så ser jag till att han inte lagar något med bacon i :-)

 innan jag hällde på såsen

 
Färdigt!!! Serverades med knäckebröd, smör och ost.

Kommentera här: