Lasange

Idag har vi ätit lasange, det var länge sen sist. Det var jag, två 5-åringar och en tonåring till middagen och alla tallrikar var så gott som tomma. Så det är väl ett bra betyg :-)

Jag gjorde en "vanlig" köttfärssås på: köttfärs, krossade tomater, tomatpuré, vitlök, gul lök, buljong, salt, peppar och lite vatten.
Sen gjorde jag en ostsås:
vispa 4 msk mjöl med 1 dl mjölk när det inte är några klumpar kvar så häller du på 6 dl mjölk till. Lägg i 2 msk margarin/smör och koka upp. Låt småkoka i ca 3-5 min och häll sedan i ca 2 dl riven ost. Blanda om.
Häll ett tunnt lager ostsås i botten på en form och lägg sedan ett lager med lasangeplattor. Häll på hälften av köttfärsen och lite ostsås på den innan du lägger ytterligare ett lager plattor. Häll resten av köttfärsen på och lite ostsås och ev. lite riven ost. Ett lager plattor till och sen ostsås så att det täcker. Lite riven ost på och sen in i ugnen ca 20 min på 225 grader.
Servera med en sallad till.

 

Kommentera här: