Köttfärsbiffar med ljummen sallad och kall sås

Idag har jag varit ledig från jobbet, men har ändå haft dagen fullspäckad...
Jag började dagen med ett pass på gymmet och sen blev det ett besök hos frissan.
Så efter att ha gjort saker för mig själv på förmiddagen så var resten av dagen dotterns. Vi började med ett besök i den skolan hon ska börja i efter sommaren. Och det kändes jättebra! Sen hade hon gitarrlektion och efter det var det middagsdags. Då provade vi ett nytt ställe som har koeansk mat. Ett väldigt trevligt ställe med superbra service. Maten var fräsch och vällagad, men jag är inte hundra på om jag gillade smaken riktigt. Jag måste ge det ett försök till innan jag bestämmer mig.
 
Igår lagade jag en färgglad och riktigt god middag.
Jag hade läst ett recept som jag ville prova och väl i affären försökte jag komma ihåg vad jag behövde köpa.... Det slutade med att jag gjorde min egen variant och det blev riktigt bra!
 
 
 
4 port
Biffar:
600 g nötfärs
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
1,5 dl grädde
1 msk fryst persilja
salt, peppar
 
Ljummen sallad:
10 champinjoner
1 röd paprika
1 gul paprika
10 sparrisar
1 halloumi
ruccola
smör och olja att steka i
 
Kall sås:
2 dl lätt creme fraiche
10 soltorkade tomater i olja
1 vitlöksklyfta
0,5 kruka basilika
salt, peppar
 
Blanda färsen med en pressad vitlöksklyfta, finhackad lök, persilja och grädde.
Krydda med salt och peppar.
Forma till biffar och stek på båda sidor i en stekpanna. Slå på lite vatten i pannan och låt dem gå klart.
 
Klyfta champinjonerna och låt dem vattnas ur i en torr stekpanna.
Dela sparris och paprika och lägg ner i pannan tillsammans med smör och olja.
Stek tills grönsakerna känns färdiga och har fått stekyta, men fortfarande har spänsten kvar.
Skär halloumin i skivor och stek i en torr panna, dela i mindre bitar.
 
Mixa samman alla ingredienser till såsen.
 
Blanda grönsakerna med halloumi och ruccola och lägg på ett serveringsfat. Förddela biffarna ovanpå och servera med såsen.
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Veronica Wallgren:

skriven

Åh vad gott!

2 Felicia:

skriven

Ser gott ut!

3 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Ser himla gott ut :D

Kommentera här: