Nyttig vecka???

Den här veckan har vi tänkt att försöka äta lite nyttigare och se om det gör någon skillnad. Jag har tänkt att jag ska försöka undvika gluten i den mån det går för att se om jag känner någon skillnad på hur jag mår. Jag har ju läst och hört så många som säger att de mår så mycket bättre när de har uteslutit gluten och/eller laktos i kosten.
Nu tror jag inte att jag är någon storanvändare av något av dessa, men jag äter nog mer laktos än gluten så det var lättare att börja med.
Jaja, vi får se om jag märker någon skillnad. Än så länge gör jag inte det och det är ju redan torsdag....
I januari numret av Mitt kök hittade jag ett broccolirecept av Tommy Myllymäki, som de serverar på Brillo till kött. Så vi gjorde den och serverade till stekta skinkschnitzlar. Barnen fick lite pommes och sås till då den ena inte ena smakade på broccolin och den andra bara tog lite.
Men det var ett mycket gott tillbehör! Jag har ledsnat lite på broccolin, men det här kan jag mycket väl tänkta mig att göra igen.
Det som blev över hade jag i en omelett dagen efter och det fungerade alldeles utmärkt.
 
Broccoli med färskost och vitlök
2 broccoli
8 (!!!) vitlöksklyftor
1 dl grädde
100 g färskost
50g finriven parmesan
salt
 
Skala och skiva vitlöken.
Ansa broccolin i små buketter.
Fräs broccolin och vitlök i olivolja på hög värme. Fräs ca 5 minuter tills broccolin börjar mjukna.
Tillsätt grädde och färskost och rör om.
Koka ihop i ett par minuter.
Smaka av med salt och toppa med parmesan.
 
 
Vi har som i de flesta hem en regel om att man inte ska leka med maten, men ibland så händer det i alla fall :-)
Dottern gjorde en egen kostcirkel... Vet inte riktigt vad jag tycker om fördelningen i den bara...
Och sonen byggde hus. Ja, vad säger man? Kreativiteten är det i alla fall inget fel på ;-)
 
 

Kommentarer:

1 Anna Hansson:

skriven

Haha, vilken matkonst! :)

Kommentera här: