Försmak av påsken

Både maken och jag har varit på äventyr i flera helger, så igår var första helgdagen på en månad som vi var hemma båda två. Så då var det dags för dejt hemma vid middagsbordet:-)
Vi hade även några ämnen vi var tvungna att ta itu med, så nu är semesterledigheten planerad och vi har pratat ihop oss om hur vi ska göra om på framsidan :-)
 
Middagen igår fick gå i påskens tecken. Har ni inte helgens middagar planerade så är det här definitivt ett bra tips.
 
 
Lammytterfilé med potatiskaka, ugnsrostade tomater och chevrékräm

4 port
800 g lammytterfilé
salt, peppar
rosmarin
1 vitlöksklyfta
 
romanticatomater på kvist
olivolja
2 vitlöksklyftor
salt
ruccola
edamemebönor
 
150 g Chevré
1 dl crème fraiche
1 tsk flytande honung
salt
 
8 stora potatisar
riven parmesan
salt
 
Gnid in salt, peppar och rosmarin på köttet.
Skiva vitlöken tunt och lägg på köttet.
Stek köttet runt om i en stekpanna med smör så att det får stekyta.
Låt det gå i ugnen till önskad temperatur och låt köttet vila i folie i ca 10 min innan servering.
(Jag har för mig att vi körde medium till 63 och well done till 77 grader)
 
Skölj av tomaterna (låt dem sitta kvar på kvisten).
Lägg i en ugnsfast form och häll på rikligt med olivolja och flingsalt.
Skär vitlöken i tunna skivor och peta ner mellan tomaterna.
Låt dem gå i ugnen på 225 grader i ca 10 min.
 
Skär bort ytterhöljet på chevrén och mosa ihop med övriga ingredienser till en slät kräm.
 
Skala och grovriv potatisen.
Stek i olja och smör tills potatisen har fått färg.
Blanda med den rivna parmesanen och smaka av med salt.
Fördela potatisen i små ugnsformar och låt gå i ugnen på 225 grader i ca 10 min.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: