Billy-pizza-soppa

I torsdags morse åkte jag iväg med ett härligt gäng tjejer till Sälen. Vi har haft det fantastiskt!! Åkt skidor, ätit och druckit gott, pratat massor och skrattat så tårarna har sprutat. Jag har verkligen hämtat positiv energi från den här helgen.
Härhemma fortsätter vi med matlagningsdagar. I måndags var det sonens tur, han bestämde Billy-pizza-soppa och våfflor. Det är så kul att se hur han växer, han hjälper till att laga och duka utan problem. Och som han äter av den maten han själv har lagat. Hade jag serverat den här soppan hade han förmodligen inte ens smakat, men nu åt han två stora portioner innan han smällde i sig tre våfflor :-)
Jaha, vad är då Billy-pizza-soppa? En soppa med samma grundingredienser som i en Billy-pizza :-) Så det blev en tomatsoppa med toppning i form av riven ost, kassler i tärningar och brödkrutonger.
 
Tomatsoppan hittade jag på ica.se, men gjorde om lite
 
4 port.
2 kartonger krossade tomater (a 500g)
1 liten gul lök
1 morot
ca 300 g rotselleri
2 vitlöksklyftor
2 msk grönsaksbuljong
1 nypa socker
1 msk hackad basilika
1 msk torkad timjan
1/2 msk paprikapulver
1 l vatten
1/2 dl olivolja
salt, peppar
 
Skala och hacka lök, morot, rotselleri och vitlök
Fräs grönsakerna i olja i ca 5-10 min
Tillsätt övriga ingredienser och koka under lock tills grönsakerna är mjuka, ca 25 min
Mixa slätt med en stavmixer, smaka av med salt och peppar och ringla lite olivolja på
Servera med riven ost, kassler och brödkrutonger
 
 
 

Kommentera här: