Piggelinrutor på mitt vis

Förra veckan hittade jag recept på piggelinrutor att bjuda som mellis på sportlovet. Jag testade dem på en gång med det jag hade hemma. Jag fick hem två hungriga 11-åringar lagom tills de var klara. Och betyget var högt av oss alla tre.
Vi åt dem även till frukost dagen efter och det var helt ok, men man ska nog äta dem nygjorda.
 
Nu har sportlovet kommit till oss! Jag har tagit semester och planen var museum, bio och en massa utflykter. Men här sitter vi med en kille med vattkoppor på HELA kroppen. Överallt är det koppor... Han har till och med koppor i halsen :-(
 
 
Mina rutor, 1 plåt
 
2,5 dl dinkelflingor
2 dl vetemjöl
0,5 dl linfrön
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
100 g smör
2 dl mjölk
1 finriven morot
 
Kör de torra ingredienserna (ej dinkelflingorna) med smöret i en matberedare/mixer.
Tillsätt mjölk, morötter och 0,5 dl av dinkelflingorna och kör snabbt ihop till en kladdig smet.
Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper.
Strö över dinkelflingorna och ställ in i ugnen.
Låt brödet stå i ca 15 min på 225 grader.
 
 

Kommentera här: