Kladdkaka, koppor och fina vinster

Yngsta barnet har som sagt vattkoppor. Nu har han nog ganska lindrigt även om han har många koppor på jobbiga ställen (ögon, öron, hals...) Men han har knappt haft någon feber och inte jättemycket kli. Däremot så har han alldeles för mycket överskottsenergi :-) Så idag klädde vi på oss och gick ut och cyklade och klättrade i de snöhögar som finns kvar. För han har bokstavligen börjat klättra på väggarna.
 
Igår så fick vi hit kusinen eftersom hans mamma skulle på möte.
Så vi passade på att baka en kladdkaka innan han kom. Oscar fick själv bestämma vad som skulle vara i och han ville ha hallon och marshmallows. Så det fick det bli.
Jag tog ett recept på en "vanlig" kladdkaka och tillsatte halvtinade hallon och minimarshmallows.
Den serverades med färska hallon, vispad grädde och ett vm-guld :-)
 

Lagom tills vi hade fikat klart så ringde det på dörren och vi fick leverans av ett paket. För några veckor sedan var jag med och tävlade om väskor från Samsonite. Och jag vann!!! :-)
Perfekt present till sonen som är sjuk och uttråkad.
 
 
Väldigt nöjd kille med sina nya väskor :-)
 
Kladdkaka
100 g smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl frusna hallon
1 näve minimarshmallows
1 näve chokladprickar
 
Halvtina hallonen.
Smält smöret i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan.
Rör ner socker och ägg.
Ha i mjöl, kakao och vaniljsocker och blanda ordentligt.
Rör i hallonen och sedan försiktigt marshmallowsen.
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant.
Grädda mitt i ugnen i ca 20 min på 175 grader.
Jag hade den inne ganska mycket längre än så. Jag väntade tills den hade stannat på ytan. Och den var riktigt kladdig inuti ändå.
 
 

Kommentera här: