Marängbon med nutellafrosting

Till dessert på påskafton så gjorde jag små kycklingar.
Jag hade sett ett recept på en tårta, men ville göra något annat än tårta så jag gjorde en variant på det. Receptet hittade jag i Mitt köks påsknummer.
 
Detta blev 7 st
 
Marängbon:
1,5 dl äggvita
3,5 dl strösocker
50 g mörk choklad, 70%
 
Nutellafrosting:
95 g smör, mjukt
2 dl florsocker
100 g philadelphiaost
50 g nutella
 
Blanda äggvita och socker i en rostfri bunke.
Sätt bunken i ett vattenbad och värm smeten till 55-60 grader, vispa under tiden.
Ta bort bunken från värmen och vispa till en maräng med elvisp.
Smält chokladen i ett vattenbad och vänd ner den i marängsmeten så att den blir marmoriserad.
Klicka ut rundlar på en bakplåtspapper klädd plåt. Gör urgröpningar i smeten med hjälp av baksidan av en sked.
Ställ in i ugnen på 130 grader i ca 45 minuter.
Öppna ugnsluckan några gånger och släpp ut ångan.
Marängerna är klara när de lossar från pappret och är hårda under.
(Min smet räckte även till ca 20 små spritsade maränger.)
 
Frosting: Vispa upp smöret. Sikta ner florsockret och vispa in det i smöret.
Tillsätt osten och vispa till en slät frosting. Blanda ner nutellan.
 
Fyll boen med frosting och dekorera. eftersom det var påsk så dekorerade jag med nonstop och serverade blåbär, hallon och jordgubbar i en skål bredvid. Bären behövs för det blir väldigt sött. Men gott!!!
 
 
 
 

Kommentera här: