Svartrot

Förra veckan köpte jag en förpackning med ekologisk svartrot utan att veta vad jag skulle göra med den. Men för att vi verkligen skulle få känna smaken så gjorde jag en enkel förrätt av den i fredags.
Man kan gott och väl servera den som förrätt, kanske med en skiva god skinka till. Och jag ska även prova att byta ut olivoljan mot smör.
Det kan även vara en sidorätt eller en bra rätt på en buffé.
10-åringen var inte så imponerad, men vi andra tyckte att det var riktigt gott!!!
 

4 förrättsportioner
4 st svartrötter
pressad citron
babyspenat
parmesan
olivolja
flingsalt
 
Skala svartroten och dela den i mindre bitar. Lägg den snabbt i kallt vatten.
Pressa citron i vattnet och koka på svag värme i ca 20 min.
Den ska vara mjuk när den är klar.
Strimla bladspenat och lägg upp på tallrikar.
Lägg på svartrötterna, ringla över en god olivolja och riv på rikligt med parmesan.
Toppa med flingsalt (jag hade svart salt hemma)
 
 

Kommentera här: