Outtalade regler

Jag brukar vara stenhård när det gäller att hålla på traditionerna kring jul. Ingen julmust före advent och de ska vara 33 cl glasflaskor med must den 23:e och framåt. Lussebullar bakas tidigast till 1:a advent. Vi pyntar med adventsstakar och vitt/silver till advent och sen kommer tomtar och andra röda saker fram den 23:e. Inte en dag tidigare!!!
På senare år har jag sträckt mig till att man får dricka glögg när den första snön faller om det är före första advent. Annars är det också advent som gäller...
Det ska vara hemmakokt skinka som görs den 23:e, trots att ingen i familjen tycker att det speciellt gott.
Ja, listan kan göras lång på mina outtalade regler :-)
Och visst finns det sånna i de flesta hem. Fast de ser olika ut. Vad har ni för "regler"?
 
I fredags sa jag till maken på morgonen att han fick tänka, handla och laga middag på kvällen. Vilket han gjorde med bravur. Schnitzel med klyftpotatis och ärtor blev det.
Men innan dess så tände vi en brasa och så bjöd han på glögg, pepparkakor och ädelost! Alldeles för tidigt och inte en flinga snö på himlen... Men inte kan man tacka nej när man blir bjuden bara för att man har principer??? ;-)
 
 

Kommentarer:

1 Foodie:

skriven

Men jisses så gott! Det här är verkligen en klassiker.

De senaste åren har jag börjat blivit så trött på julbord på själva julafton, så vi har faktiskt börjat med en tradition att äta plankstek till lunch. Kan låta konstigt men är ett såååå trevligt avbrott från köttbullar och prinskorvar som ändå äts så mycket av.

Kommentera här: