Kalljästa bröd med havregryn

I lördags morse så bjöd jag familjen på nybakat bröd!
Det händer inte ofta kan jag lova.
Men nu ska vi se om det inte kommer att hända oftare. För det här var superenkelt.
Det tog mig ca 5 min på fredagskvällen att blanda ihop degen och sen tog det 20 min på lördagen, men då stod brödet i ugnen i ca 15 min.
Och hur trevligt är det inte med nybakat bröd en helgmorgon när man inte har några tider att passa???
 
Jag letade på nätet bland massa olika recept och gjorde något mellanting.
 
Kalljästa småbröd, 8 st
 
12 g jäst
4 dl ljummet vatten
1 msk honung
1 tsk salt
2 dl havregryn
ca 6 dl vetemjöl
 
Blanda ut jästen helt i vattnet.
Blanda ner resten av ingredienserna.
Degen ska vara kladdig, men inte rinnig.
Täck bunken med plastfolie och ställ in i kylen under natten.
Dag 2:
Sätt på ugnen och ställ in en plåt.
Häll ut degen på mjölat bakbord.
Platta ut degen till en rektangel och vik den på mitten. (Den ska vara lika lång, men mindre bred)
Skär degen i åtta delar.
Pensla med vatten och strö över lite havregryn.
Ta ut plåten och lägg på bröden.
Grädda i ca 15 min på 225 grader.
 
Före gräddning
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Viola:

skriven

Fin blogg du har! :)

Kolla gärna in mina nya rymdiga träningstights som jag köpte i helgen, finns på bloggen:)

Ha en fin dag!

2 Nalliiz:

skriven

Åh vad gott det ser ut!
Bröd är något av det godaste som finns!

3 Anonym:

skriven

Skulle göra dessa imorse! Bjuda på helgfrukost. Men det blev inte alls som beräknat! Degen var jättekladdig så gick verkligen inte att kavla den, tillsatte mer mjöl, MYCKET mer mjöl!!! Men gick ändå inte.. Delade degen i 8 bitar istället som jag plattade ut lite. Bullarna var inne i ugnen mycket längre än enligt receptet men blev ändå döbakta..

Svar: Oooops! Hoppas att du hade en plan b ;-)Jag är ju inte så bra på det här med bakning, så jag ska inte försöka komma med något bra råd om vad som gick fel. Det jag kommer ihåg var att det var väldigt kladdigt innan det hade stått i kylen, men att det var bättre på morgonen..
Det var fortfarande kladdigt men ändå bakbart.
Pernilla Nyberg

Kommentera här: