Turkiska köfte med couscous och myntayoghurt

Idag fick jag inspiration från Turkiet och gjorde köttfärsbiffar med spiskummin.
9-åringen hade en kompis här som åt jättemycket, dessvärre kan jag inte säga detsamma om mina minsta, men de smakade ialla fall och åt så att de blev mätta. Vi andra tre tyckte att det var gott och tog flera gånger.
Jag gjorde ganska mycket så det blev även två matlådor till mig :-)
 
8 port.
Köfte:
1 kg nötfärs
2 dl mjölk
2 tsk spiskummin
1/2 tsk chiliflakes
1/4 finhackad gul lök
salt och svartpeppar
Couscous:
1/4 finhackad gul lök
1 tsk spiskummin
1 tsk gurkmeja
5 dl couscous
3 dl vatten
1/2 finhackad röd paprika
1/4 finhackad gurka (ta bort innanmätet)
Myntayoghurt:
2 dl turkisk yoghurt
1 tsk torkad mynta
1 pressad vitlöksklyfta
salt
 
Börja med att blanda alla ingredienser till yoghurten och ställ den kallt till servering.
Blanda alla ingredienser till köften och låt smeten stå i ca 5 min.
Forma avlånga biffar och stek i smör.
Fräs lök, spiskummin och gurkmeja i rapsolja och häll sedan på vatten. Koka upp.
Blanda ner couscousen och låt stå i 5 min.
Rör runt ordentligt så att det inte är några klumpar i couscousen och blanda sedan ner paprika och gurka.
 
 
 

Kommentera här: