Hasselbacksrödbetor

Under ett tag nu har jag verkligen försökt att handla så lite som möjligt och istället ta hand om det som finns hemma.
Så igår till middag trollade jag fram en festmiddag av sånt som redan fanns hemma.
Jag hade rödbetor kvar och frågade maken vad han tyckte att vi skulle göra och då sa han att han hade sett någon som gjort typ som hasselbackspotatis, men han kom inte ihåg om det var i någon kokbok, tidning eller på nätet...
Så det var bara att hitta på själv och då gjorde jag som jag brukar med potatisen och det blev jättegott.
Till betorna serverade jag kycklingfilé, edamemebönor i olja och en chevrékräm.
 
När dottern kom ner i köket så utbrast hon: -Ska vi äta kottar???
Ja, de kanske såg ut som det på håll :-)
 
Hasselbacksrödbetor till 4 port.
1 kg rödbetor
smör
ströbröd
 
Skala rödbetorna och skär i skivor som inte går ända ner, utan håller ihop i botten.
Ställ dem på en plåt och lägg en liten klick smör på varje beta.
Ställ in i ugnen på ca 190 grader i ca 45 min.
Klicka på smör ett par gånger under tiden och när det är ca 30 min kvar så strö på ströbröd på betorna.
 
 

Kommentarer:

1 Citroncest - matblogg från Italien:

skriven

Vilken bra idé att göra hasselbacksrödbetor! Jag köpte på mig ett gäng rödbetor igår och tänkte göra en sås av dem till hemmagjorda gnocchi. Men blir det några över så utnyttjar jag ditt tips! :)

Svar: Ser fram emot receptet på den såsen :-) Jag älskar rodbetor!
Pernilla Nyberg

Kommentera här: