Halloumi- och zucchinibiffar med tzatziki

Hoppas att ni har haft en bra helg! Det har jag :-) Vi har både hunnit ta det lugnt och fått bort julen från huset. Ironiskt nog samtidigt som snön kom :-)
Igår var vi inne i stan då barnen skulle gå på bio med sina kusiner, så vi hann få några timmar på stan utan småbarn.
Jag har varit dålig på att blogga sista tiden och inte heller hittat någon lust att prova nya recept, men nu ska det bli ändring på det :-)
Det här receptet hittade jag i förra numret av Aftonbladet Söndag. Alla (utom 4-åringen) åt och tyckte att det var riktigt gott. Första omgången biffar jag stekte fick jag knappt att hålla ihop, men sen gick det hur bra som helst. Då hade blandningen fått vila lite och jag pressade ut lite vätska innan jag stekte dem.
 
4 portioner
Biffar:
1/2 kg zucchini
2 tsk salt
1 gul lök
200 g halloumi (jag tog grilloumi för det var vad jag hade hemma)
1 ägg
1/2 dl maizena
1 dl panko
1/2 dl finhackad bladpersilja
1/2 dl finhackad mynta (jag tog lite mindre för att det inte skulle ta över)
svartpeppar
olivolja
 
Tzatziki:
1 gurka
2 tsk salt
3-5 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
2 msk pressad citron
3 dl turkisk yoghurt
salt och peppar
 
Tzatziki:
Halvera och kärna ur gurkan med en sked. Grovriv gurkan och salta den. Lägg i en sil att rinna av i ca 30 min.
Pressa ur resten av vätskan och blanda med pressad vitlök, olivolja, yoghurt, salt och peppar.
Låt stå kallt till servering.
 
Biffar:
Grovriv zucchinin och salta den. Lägg i en sil (eller durkslag) att rinna av i ca 30 min.
Skala och hacka lök och vitlök. Riv osten grovt.
Pressa ur all vätska ur zucchinin och blanda med ost, lök, ägg, maizena, panko, örter och peppar.
Låt blandningen stå och vila en liten stund och forma sen små biffar.
Stek i rikligt med olivolja.
Servera med tzatziki och en sallad
 
 
 
 

Kommentera här: