Fredriks flapjacks

Häromdagen lade Fredrik från "Fredriks fika" upp en bild på flapjacks, eller energibars på sitt instagramkonto. Jag och dottern hade pratat ett par dagar om att göra något liknande och hade börjat leta recept. Så när detta dök upp så gjorde vi en variant av det.
Båda döttrarna och en träningskompis som jag bjudit dessa på har tyckt att de var jättegoda. Själv är jag inte jätteförtjust... Så nästa gång provar jag med andra torkade bär.
Den här gången tog vi ju av det som fanns hemma :-)
 
ca 20 st
250 g torkad frukt, vi hade russin, aprikoser och gojbär
1,5 dl vatten
1 dl rapsolja
200 g havregryn
150 g nötter, vi hade valnötter, paranötter och osaltade cashewnötter
40 g 70% choklad
 
Skär frukten i mindre bitar och lägg i en skål.
Koka upp vattnet och häll över frukten. Vänd runt och låt stå i ett par timmar eller över natten.
Finhacka nötter och choklad
Mixa frukten till en slät massa
Lägg massan i en kastrull och häll över oljan.
Koka upp och rör om så att oljan "går in i" fruktmassan.
Ta av från spisen och blanda ordentligt med nötter, havregryn och choklad.
Lägg bakplåtspapper i en form och bre ut massan.
Grädda i ugnen i 20 min på 180 grader
Skär kakan i bitar medans den är varm och låt den sen svalna innan du tar upp bitarna.
 
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

ser gott ut, ska testa!!!

2 Anonym:

skriven

ser gott ut, ska testa !!!

Kommentera här: