Tid för femmil och hockey

Här kommer ett tips inför morgondagen så att ni i lugn och ro kan sitta i soffan och kolla på femmilen och hockeyn. En maträtt som sköter sig själv så man kan göra annat :-)
Vi kommer att sitta klistrade framför tv.n imorgon med blågula tröjor och hejja fram Sverige!!!
Tittar ni på OS?
Det finns ju så många olika recept på pulled pork, men det här är min variant. Förra gången hade jag Coca cola i, men det hade jag ingen hemma så den här gången tog jag öl istället. Och det blev jättebra!
Vi äter den i pitabröd med salsa och grönsaker.
 
Pulled pork:
drygt 1 kg fläskkarre
2 gula lökar
1 hel vitlök
1 flaska bbq sås, hickory
2 dl öl
salt
peppar
chilipulver
paprikapulver
 
Klappa in köttet med mycket paprika, chili, salt och peppar och lägg i en gryta.
Skala och klyfta den gula löken och skala vitlöken. Fördela löken runt köttet.
Häll på bbq såsen och ölen och sätt på ett lock, ställ in i ugnen på 125 grader i ca 5 timmar.
När köttet är klart så ta upp det ur grytan och dela med gaffel.
Sila såsen och häll på lite på köttet.
 
 
Salsa med mango, tomat, avokado, koriander, torkad chili, salt, peppar och olja
Piementos de padron: Jag köpte en påse på ica för att testa och stekte dem ordentligt i olivolja och sen toppade jag med lite mer olivolja och flingsalt.
 
 

Kommentarer:

1 Tinas Skåpmat:

skriven

Dragen gris är fantastiskt gott och uppskattat även här hemma. Gör oftas en stor laddning och bra att ha i frysen till fredagsmyset.

Kommentera här: