Mer vardagsmat

Idag har jag legat hemma i sjuksängen, men familjen måste ju ha mat ialla fall.
Och eftersom det var träningar idag och maken kom hem sent så blev det en klassiker; Spagetti och köttfärssås.
Det är en sån rätt som alla i familjen äter utan att klaga för mycket. Eftersom det inte blir så jätteofta så brukar jag tycka att det är riktigt gott när vi väl äter det.
Sonen tror att man dör av lök och om det syns tomatbitar i såsen så senaste gångerna har jag mixat löken och haft passerade tomater i. Men för den sakens skull inte dragit ner på smakerna.
 
Köttfärssås till 5 port.
 
550 g nötfärs
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk passerade tomater
1 msk kalvfond
2 msk tomatpure
2 msk chilisås
2 msk ketchup
färsk basilika
salt, peppar
 
Fräs färsen i en panna.
Mixa löken till önskad konsistens och blanda ner i färsen.
Pressa ner vitlöksklyftorna och fräs någon minut.
Ha i resten av ingredienserna och koka ihop i ca 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med nykokt spagetti och riven parmesan.

Kommentarer:

1 Citroncest - matblogg från Italien:

skriven

Haha, precis så gjorde min mamma också när jag var liten, dvs mixade löken eftersom jag var extrem motståndare till lök i maten. Om jag bara visste hur mycket lök jag åt utan att veta om det! :) Idag älskar jag dock lök, så det finns hopp även för din son, haha! :)

Svar: Ja, så länge han inte ser den så klagar han inte :-)
Pernilla Nyberg

Kommentera här: