Glöggmingel

I måndags fyllde min man år och på onsdag fyller jag år så idag har vi bjudit lite släkt och vänner på glöggmingel.
 
Vi hade dukat upp lite matiga tilltugg och lite godis så att alla kunde ta av vad de var sugna på :-)
Provade som vanligt massa nytt och vissa saker kommer jag att göra igen och vissa saker hoppar jag nog över...
 
Tex så har jag läst så väldigt mycket om grönkålschips och det lät ju både lätt och gott så det testade vi. Men jag gillade det inte alls. Det var nog 50/50 av dem som var här som tyckte att det var ok eller verkligen inte gillade det. Eller det var några som tyckte att det var riktigt gott också. Så jag hade nog gjort rätt, bara det att det inte passade mina smaklökar.
 
Den "matiga" delen med bl a parmesanchips, ädeloströra, ärtpesto och:
 
Ädelostfyllda dadlar. Så enkelt och så gott tilltugg till glögg. Skär ett snitt i dadlarna och plocka ur ev
kärnor och fyll med en bit god ädelost.
 
Grönkålschipsen
 
Västerbottenskrustader. Eftersom vi har både vegetarianer och laktosintoleranta i släkten så är
fyllningen samma, men toppingen lite olika :-)
 
Tunnbrödsrullar med parmaskinka, cream cheese, soltorkade tomater, basilika och parmesan.
 
Laxrullar med ärt- och pepparrotskräm
 
Dessa var mycket populära och gick åt snabbt. Jag hittade ett recept på ica som jag gjorde om lite.
Krämen:
2 dl gröna ärtor
1 dl creme fraiche
2 msk riven färsk pepparrot
salt, peppar
Koka upp de frysta ärtorna och skölj dem med kallt vatten.
Mixa dem med osten till en kräm.
Rör ner pepparrot, salt och peppar.
 
Lägg ut kallrökt lax på platsfolie, skivorna ska inte ligga på varandra, men ändå bilda en rektangel. Jag
använde ca 150 g skivad lax.
Bre på krämen och rulla ihop på längden. Linda in i plasten och lägg in i kylskåp tills strax innan servering.
Skär rullen i bitar och garnera med riven pepparrot.
 
Gottebordet får ni imorgon ;-)
 

Kommentera här: