Zucchinibiffar med fetaostkräm

Idag kom jag iväg mycket senare än planerat från jobbet och hann inte handla innan jag hämtade barnen. Det är bara jag och de minsta barnen hemma, så det fick bli en djupdykning i kyl och frys och trots att jag tyckte att det ekade så fick jag ihop en riktigt bra middag.
Och fast jag sagt att jag inte skulle laga annan mat till sonen så blev det så ialla fall idag....
 
3 port
Zucchinibiffar
1 liten zucchini
1 stor morot
1/2 gul lök
1 dl panko
1 ägg
1/2 maizena
2 tsk hackade örter (jag hade frysta provensalska kryddor)
 
Fetaostkrämen
50 g fetaost
2 dl creme fraiche
1 vitlöksklyfta
salt, peppar
olivolja
 
Börja med krämen så att den får stå och dra till sig smakerna.
Mosa osten med en gaffel och pressa ner en vitlöksklyfta.
Blanda ner creme fraiche och kryddor.
Slå på några droppar olivolja och rör om. Låt stå kallt innan servering.
 
Riv zucchinin grovt och salta. Lägg i ett durkslag och låt stå. Pressa med jämna mellanrum ur vätskan.
Grovriv moroten och hacka löken.
Blanda morot och lök med övriga ingredienser. Se till att få ut så mycket vätska som möjligt ur zucchinin.
Forma röran till biffar och låt dem vila i ca 5 min innan dem steks.
Stek biffarna i rikligt med olivolja.
 
Servera med en god sallad.
 
 

Kommentera här: