Söndagsstek

Efter att halva familjen varit ute på hajk med scouterna och sovit i tält så tänkte jag att de ville ha något robust i magen :-)
Jag informerade maken om hur köttet skulle tillagas och så åkte jag själv till gymmet.
Med alla tillbehör blev det jättebra och hela familjen åt med god aptit.
 
 
Rostbiff:
Krydda köttet med salt och peppar och stick in en kötttermometer.
Sätt ugnen på 175 grader och låt köttet gå till 62 grader, då är det lite blodigt i mitten.
Ta ut köttet och låt det vila i folie i minst 20 minuter innan det är dags att skära upp det i tunna skivor.
 
 
Till köttet serverade jag hasselbackspotatis, trattkantarellsås, glaserade lökar och spenatsallad.
 
Trattkantarellsås:
Köttspad från steken
vatten
3 dl grädde
1 msk soja
3 msk madeira
1 msk kalvfond
1 msk mjöl
100 g trattkantareller
1/2 gul lök
svartpeppar
smör
 
Fräs trattisar och finhackad lök i smör. Strö över mjölet och häll på lite grädde. Koka ihop.
Sila av köttspadet och häll i en kastrull. Blanda i grädde, fond, madeira, soja och svampblandningen.
Koka ihop ett tag och smaka av med svartpeppar.

Glaserade lökar:
10 smålökar
smör
3 dl vatten
1 msk kalvfond
3 msk farinsocker
 
Skala och stek lökarna i smör tills de får färg.
Häll på socker, vatten och fond och koka i ca 10 min.
Det blir till slut som en glasering..
 
Sallad:
Bladspenat
hyvlad parmesan
1/2 skivad rödlök
rostade pinjenötter
olivolja
salt och svartpeppar
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Viola Söderberg:

skriven

Åh så fin blogg du har!

Svar: Tack så jättemycket! :-)
Pernilla Nyberg

Kommentera här: