Asiatisk lax

Jaha, då är det dags att göra ett försök här på bloggen igen. Eftersom det var så länge sen så har jag dragit mig lite för det. Jag har några recept som ligger på lager, men vi får se hur mycket jag orkar lägga ut här.
Kameran har varit oladdad den senaste tiden, så därför får det bli en bild från Instagram i detta inlägg.
Men jag känner att jag måste börja någonstans :-).
 
 
 
4 bitar lax
 
Marinad:
1 finhackad chili
Rivet skal från 1 lime
2 msk färskpressad limesaft
1 mak soja
1 msk finriven ingefära
1/2 msk flytande honung
 
Rör ihop ingredienserna till marinaden. Lägg laxen i en liten ugnssäker form.
Häll på marinaden och blanda med laxen.
Sätt in laken i ugnen på 175 grader i ca 15 min. Ös gärna med marinaden ett par gånger under tiden.
 
Avokadocreme:
2 tomater
2 avokador
1 msk wasabi (från tub)
1 msk färskpressad limesaft
salt och svartpeppar
 
Gaffelmosa eller mixa avokadorna.
Dela och kärna ut tomaterna. Skär dem i små tärningar.
Blanda tomater, avokado med wasabi och lime.
Smaka av med salt och peppar.
 
Nudelsallad:
250 g äggnudlar
1 morot
1 paprika
koriander
sesamolja
1 msk pressad limesaft
 
Koka nudlarna enligt förpackningen.
Låt nudlarna svalna lite.
Skala och skär morötterna i strimlor.
Skär paprikan i strimlor och finhacka koriandern.
Blanda nudlarna med morötter, paprika, koriander, sesamolja och lime.

Kommentarer:

1 Malin:

skriven

Vad kul att du är tillbaka! :)

Svar: Tack! Jag ska ta mig i kragen och se vad jag kan göra :-)
Pernilla Nyberg

Kommentera här: