Wokad lövbiff med ingefära och nudlar

Just nu är det snabba vardagsrätter som står på menyn. Många aktiviteter och trötta hungriga barn.
Frysen är ganska full så jag försöker att använda mig av vad som finns där. Igår tog jag fram lövbiff men hade ingen aning om vad jag skulle göra med den. När jag kom till affären så hade jag tio minuter på mig innan jag skulle vara hos sjukgymnasten, så det fick bli snabba beslut. Lyckades även med det omöjliga; att handla för bara 35:-. Annars har jag svårt att gå in i en affär och komma ut med varor för under 250:-. Det hamnar alltid en massa saker som jag inte visste att jag behövde i min korg :-)
 
4 port
500 g lövbiff
3 msk färskriven ingefära
1 msk soja
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk sesamolja
2 msk jordnötsolja
1 burk minimajs
1 röd paprika
1 liten purjolök
äggnudlar
 
Blanda ingefära, vitlök, soja och oljor i en bunke.
Strimla lövbiffen och blanda ner i bunken. Låt stå och dra i ca 15 min.
Koka nudlarna enligt förpackningen. Blanda med lite sesamolja innan servering.
Skär minimajs, paprika och purjo i mindre bitar och woka i en panna med lite jordnötsolja.
Lägg över grönsakerna i en skål.
Woka lövbiffen och låt såsen som blir vara kvar. Blanda ner grönsakerna när det är nästan genomstekt.
Servera köttet med nudlarna. Vi hade även sriracha sås till.
 
Jag kan tänka mig flera sätt att förfina den här rätten på, men idag skulle det gå snabbt... Smaken blev riktigt bra och alla åt med god aptit. Tom 4-åringen!!!
 
 

Kommentera här: