Snabbt äppelmos

Vi har ett äppelträd på tomten och den här sommaren gav det hela 2 äpplen!!! Men dem hittade vi halvruttna på marken...
Som tur är så har vi snälla grannar och bekanta som ger oss äpplen.
Jag vet att sonen gärna tar mos på gröten på förskolan så för att göra honom glad ställde jag mig och kokade mos i söndags. Det är ingen av oss andra som äter det...
Men två burkar blev det, en till sonen och en som jag gav bort. Sen fyllde jag ett tråg med iskuber med mos så man kan ta fram dem en och en. Funderar på om man kanske kan göra någon drink på dem. Tips?
 
 
Hittade detta recept på ica.se, men där stod det 6 dl socker!!! Jag började med 1/2 dl och det räckte mer än väl.
 
1 kg skalade och urkärnade äpplen i bitar
1/2 dl vatten
1/2 dl strösocker
 
Koka äpplen, vatten och socker på svag värme tills äpplena mjuknar.
Kör till mos i en matberedare, gärna i omgångar så att det inte rinner över.
Moset håller ca 1-2 veckor i kylskåpet eller 1 år i frysen.
 
 

Kommentera här: