Teriyakilax med nudelsallad

I fredags på mässan hittade jag Salmalaks monter. Jag har läst om den laxen på flera bloggar och i olika tidningar så jag passade på att köpa en bit. Och den var så underbart god som alla har utlovat. Väl värt de extra kronorna.
Eftersom jag och dottern skulle vara borta nästan hela söndagen så tillagade vi detta och bjöd på Farsdags middag redan på lördagen. Fadern tyckte att det var mycket gott!!! 
 
3 port.
400 g salmalaks
4 msk japansk soja
4 msk mirin
2 tsk farinsocker
röd chili
sesamfrön
 
Nudelsallad
äggnudlar
1 stor morot
2 salladslökar
1 gul paprika
röd chili
färsk koriander
sesamolja
jordnötsolja
1/2 pressad citron
edamemebönor
 
Blanda soja, mirin och farinsocker och häll hälften i en plastpåse.
Lägg ner laxen i påsen och låt marinera i minst 10 min.
Rosta sesamfröna i en torr panna.
Stek laxen i marinaden, den får gärna ha en rå kärna i mitten.
Strö över sesamfröna mot slutet.
 
Skala och skär morötter, salladslök, chili och paprika i smala strimlor.
Koka nudlarna enligt förpackningen och låt svalna.
Hacka koriander och pressa citronen.
Blanda nudlarna med alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.
 
Blanda ner chili och lite sesamfrön i resten av marinaden och servera som dippsås.
 
 

Kommentera här: