Lussebullar, Saffransbröd

eller russinbullar som sonen säger :-)
Idag har vi bakat! Sonen har tjatat och när jag tittade i kalendern så var det idag som gällde om vi skulle ha några bullar till 1:a advent.
Vi har köpt saffran av några skolbarn som knackade på dörren för ett par veckor sedan. Jag brukar oftast använda saffran i pulverform så det här var en ny erfarenhet.
De blev mycket saftiga och goda!
 
40-50 bullar
 
1 g saffran
1 sockerbit
1/2 tsk gin
 
150 g smör
50 g jäst
5 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 1/2 dl vit sirap
ca 15-17 dl vetemjöl
2 1/2 dl kesella
1 ägg
 
Stöt saffranet med en sockerbit i en mortel tills det blir ett pulver. Blanda ut med gin. (Jag har läst att spriten förstärker smaken)
Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Blanda ner saffranet i degvätskan.
Smula ner jästen i en assistent. Häll på den ljumna degvätskan och blanda försiktigt tills jästen löst sig.
Blanda ner resten av ingredienserna och kör tills degen släpper från bunken. Det kan krävas mer mjöl än vad receptet säger.
Jäs under bakduk i ca 30 min.
Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut till önskad form.
Jäs brödet på bakplåtspappertäckta plåtar under bakdukar. Jäs i ca 30 min.
Tryck ner russin i bullarna och pensla med uppvispat ägg. 
Grädda i mitten av ugnen i ca 6 minuter på 225 grader.

Kommentera här: