Spenat och ricottafyllda pastakuddar

Kalendern är mer än full just nu, hinner knappt sitta ner alls...
Så uppdateringen här på bloggen har fått lida ordentligt.
Men jag tänkte bjuda på pastakuddarna jag gjorde för någon vecka sedan, de blev gudomligt goda om jag får säga det själv.
Det är en del pill, men det är helt klart värt det!
 
Fyllning:
1 påse fryst tinad bladspenat
2 burkar ricottaost
riven muskot
salt, peppar
 
Skär spenaten i mindre bitar och fräs den i olja ett par minuter.
Låt spenaten svalna och blanda den sedan med ricottan och kryddorna.
 
Pasta till 4 port.
4 dl vetemjöl
2 dl durumvetemjöl
3 ägg
2,5 msk olivolja
2,5 msk vatten
 
Häll mjöl, olja och ett ägg i en assistent och kör ett tag knäck ner de andra äggen ett i taget.
späd med så mycket vatten som behövs för att få en fast deg.
Nu när jag hade durummjöl så krävdes det mer vätska.
Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylen i minst en timme.
Kavla degen till en tjocklek som går in i maskinen och kör sen flera gånger tills du har önskad tjocklek.
Lägg längden på ett bord och klicka ut fyllningen, pensla med vatten runt fyllningen och lägg på ett lager till.
Skär/tryck ut rundlar och se till så att all luften kommer ut. Tryck ihop runt om och lägg kuddarna på en mjölad handduk.
Koka dem i saltat vatten i ca 3 minuter.
 
Jag serverade med en tomatsås och riven parmesan.
 
Det krävs flera händer när man kavlar pastan :-)
 
 

Kommentarer:

1 dianasdrömmar:

skriven

Gott och fina blev dom :)

2 Emmy:

skriven

Åh, vilket mysigt familjepyssel! Jag är dessutom grymt imponerad!

Kommentera här: