Hemmagjord pasta

Jag har under ett tag tänkt att göra egen pasta. Jag vet att min pappa fick en pastamaskin av oss barn för många år sen, så jag bad mamma leta rätt på den. Nu har jag den här hemma och igår var en bra dag att testa den :-)
Jag kollade lite olika recept och gjorde sen en blandning av dem.
Det var inte så svårt och jag kommer defenitivt att göra det igen.
Vi valde att ha enkla tillbehör första gången så att vi kunde känna pastasmaken. Det blev riktigt bra om jag får säga det själv och familjen gav flera tummar upp.
 
Pasta till 4 port.
6 dl vetemjöl
3 ägg
2,5 msk olivolja
2,5 msk vatten
 
Häll mjöl, olja och ett ägg i en assistent och kör ett tag knäck ner de andra äggen ett i taget.
späd med så mycket vatten som behövs för att få en fast deg.
Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kylen i minst en timme.
Kavla degen till en tjocklek som går in i maskinen och kör sen flera gånger tills du har önskad tjocklek.
Välj formen på pastan (vi gjorde tunna spaggettin) och kör en gång till.
Koka i slatat och oljat vatten i ca 3 minuter.
 
Sås
2 finhackade vitlöksklyftor
chiliflakes
olivolja (ganska mycket)
1,5 dl pastavatten
basilika
pinjenötter
parmesan
 
Fräs vitlök och chili i oljan ett par minuter.
Strimla ca 15 basilikablad och blanda ner.
Blanda den kokta pastan med såsen och häll på pastavattnet.
Servera och strö över pinjenötter och nyriven parmesan.
 
 
 

Kommentera här: