Spenat och ricottafyllda pastarullar

Jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag planerade mat till gårdagen. Jag hade hittat ett recept och köpt hem ingredienser, så långt allt bra. Men alldeles för mycket på jobbet innebar att jag var hemma 16.20 och senast 17.00 måste vi äta på måndagar för att hinna till träningen.
När jag väl började läsa receptet så insåg jag att jag behövde göra både en tomatsås och en bechamel. Jag var väldigt effektiv och 17.10 stod maten på bordet och jag hade även hunnit ta hand om disken :-)
Trots stressen kunde vi njuta av maten som blev jättegod!!!
Jag hade med mig resterna som matlåda och det funkade super även idag.
 
1 1/2 paket färska lasangeplattor
1 påse fryst bladspenat, ca 450 g
1 gul lök
riven muskot
250 g ricotta
rökt skinka
salt, peppar
riven ost, gärna parmesan
 
Bechamel:
1/2 msk smör
1 msk mjöl
2 dl mjölk
 
Tomatsås:
1 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 burk passerade tomater
salt, peppar
 
Tina spenaten, koka upp vatten och sänk ner spenaten en kort stund.
Krama ur vattnet och grovhacka spenaten.
Skala och hacka löken. Fräs den i en stekpanna. Tillsätt spenaten, salt, peppar och riven muskot.
Rör ner ricottan.
Såsen: Smält smöret i en kastrull, vispa ner mjölet och späd med mjölken, lite i taget.
Låt sjuda i 3-5 min.
Tomatsås: Hetta upp olivoljan och pressa ner vitlöken. Häll ner tomaterna och krydda med salt och peppar. Låt koka ihop i några minuter.
Ta en lasangeplatta och lägg på en skiva skinka, stryk ut lite bechamel sen lite tomatsås och sist lite av fyllningen. Rulla ihop och lägg i en ugnsfast form.
När alla rullarna ligger i formen, häll över resten av tomatsåsen och toppa med riven ost.
Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 10 min.
Servera med en god sallad!
 
 
Eftersom vi hade så brottom så hann jag inte plocka fram kameran, så ni får hålla till godo med mobilbilder ;-)
 
 
 

Kommentera här: