Chiligryta med bönor

Igår var det dags!!! Jag har länge tänkt att göra chili con carne, men dragit på det eftersom jag inte tror att jag gillar det. Sen är det ingen i familjen som äter bönor, så det här var verkligen en utmaning. Den jag trodde mest på var 9-åringen, men hon gick med en kompis hem efter skolan och åt middag där.
Jag har hittat ett recept på Icas hemsida som jag tyckte lätt bra och i det receptet var det bara kidneybönor. 17-åringen frågade: -vad blir det till mat? -Chili con carne, svarade jag -Skojar du?, var hennes respons... Men hon åt, hon petade i och för sig bort det mesta av bönorna, men hon åt ialla fall :-) 
Den matvägrande 4-åringen frågade samma sak: -vad blir det till mat? -Chili con carne -Åh, vad gott! var hans svar och han sprang och satte sig vid bordet. Inte den reaktionen jag hade trott, men väldigt trevligt!
Jag och maken gav det klart godkännt!!!
 
 4 port.
500 g köttfärs
1 burk kidneybönor, ca 400 g
500 g krossade tomater
1 gul lök
2,5 dl vatten
1 msk kycklingfond
chiliflakes
salt, peppar
cayennepeppar
2 msk tomatpure
 
 
Fräs köttfärsen och dela den så att den blir "grynig".
Skala och hacka löken och fräs den med färsen.
Häll ner färsen i en gryta tillsammans med vatten, fond, tomater, tomatpure och chiliflakes.
Låt det småputtra i ca 10 min.
Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar.
Jag serverade med ris, tacosås, gräddfil, nachochips och grönsaker.
Jag hade köpt wasabiruccola. Den var god, men vissa av bladen var jättestarka :-)
 
 
-Mamma, fota min tallrik, jag har gjort en snygg blomma :-)

Kommentarer:

1 Mårtenssons kök:

skriven

Så gott med chili con carne, perfekt att variera efter vad som finns i köket. Vi gör gärna långkok med grytbitar när andan faller på, väldans smarrigt.

2 Emmy:

skriven

Jag älskar chili con carne! Brukar göra lite olika varianter. Hos oss älskar 4-åringen alla sorter bönor utom de i tomatsås medan 8-åringen är skeptisk mot alla men de vita i tomatsås kan slinka ned...
Ni verkar också haft det kul på mello. Det känns lite trist att det är slut nu. Fast låtarna lär spelas hemma ett bra tag till på både gott och ont. Vinnarlåten skränandes ur två tondöva barn är så där ;-)

3 Jennifer:

skriven

Jennifer har tjatat om Chili con carne, så säg till om det blir en repris :)
Hon löste det sist genom att följa med en kompis hem från skolan och fick bestämma middag!

Kommentera här: