Lindad torsrygg med ärtsås

Nu har jag haft semester i en vecka och verkligen kommit in i semesterlunken. Skönt!
I helgen har jag och min man varit i Vadstena och firat vår bröllopsdag. Vi bodde på klostehotellet och hade ett paket med eftermiddagsfika, fördrink, trerättersmiddag och övernattning. Rummen hade mer att önska och maten var helt ok, men vilken mysig stad! Vi hann strosa både i stan och längs vattnet. Fördrinken, en cava, intogs i källaren där hovmästaren berättade om stället och lite historia. Det var verkligen trevligt! Vi hann även prova några uteserveringar innan vi alltför sent kom i säng. Men är man barnledig så är man...
Förra veckan plockade vi fram torskrygg ur frysen och grillade den. Till det serverade jag en grön ärtsås som jag gjorde ett par gånger förra sommaren. Och har ni inte provat den så gör det!!! Den är jättegod både till fisk, kyckling och fläskkött.
 
Ärtsås
200 g frysta ärtor
1 vitlöksklyfta
1 dl creme fraiche
1 dl riven parmesan
1 krm salt
Förväll ärtorna snabbt i lättsaltat vatten och låt dem rinna av.
Hacka vitlöken.
Mixa ärtorna och vitlöken, blanda ner creme fraiche och parmesan och smaka av med salt.
 
Vi lindade kallrökt skinka kring torskrygg och grillade. Serverade med potatis, grillad paprika och grillad färsk lök.
 
 
 
Här är jag utanför en byggnad i Vadstena :-)
 

Kommentera här: