Soppan som blev något annat...

Nu har jag provat ytterligare ett recept från tidningshögen.
Det skulle bli en soppa, men det blev det inte. Men det var absolut inget fel på smaken, riktigt gott var det.
För en gångs skull följde jag receptet till fullo, och ändå blev det alltså inte en soppa. Konstigt! Men jag ger mig inte, jag har sett fler recept på thai soppor med kyckling, så jag får helt enkelt prova ett annat nästa gång.
Men jag delar ändå med mig av receptet då det var en väldigt god rätt. Men jag skulle nog mer kalla det för krämig kyckling med nudlar.
 
4 port.
300 g kycklingfilé
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
3 salladslökar
1 röd chili
1 röd paprika
100 g minimajs
2 msk röd currypasta
1 msk rapsolja
4 dl kokosmjölk
4 dl hönsbuljong av tärning
100 g risnudlar
50 g babyspenat
2 msk limesaft
salt
 
Strimla kycklingen. Skala och finhacka lök och vitlök.
Skär salladslöken i små bitar, dela chilin, skrapa ur kärnorna och skär den i fina strimlor.
Skär paprikan i tärningar, dela minimajsen i bitar.
Fräs löken, vitlöken och currypastan i olja.
Häll på lite kokosmjölk och låt puttra i ett par minuter.
Häll på resten av kokosmjölken och buljongen och koka upp.
Lägg i kycklingen och sjud i 5 min.
Tillsätt salladslök, chili, paprika, minimajs och nudlar och koka i 2-3 min.
Lägg i spenaten och låt dem falla ihop av värmen.
Smaka av med lime och salt.
 

Kommentera här: