Långkok på en onsdag

Idag har jag och sonen varit lediga. På fm var vi iväg till öppna förskolan, men efter lunch fick han sysselsätta sig själv. Det gick sådär... Men jag hade massor av samtal att ringa och annat att fixa.
Eftersom vi skulle vara hemma hela em så passade jag på att göra en gryta.
Jag hade porter kvar i kylen från jul så när jag så när jag såg detta recept slog jag till.
Det blev jättegott!!!
Kommer jag defenitivt göra igen.
 
Köttgryta med porter och morötter
 
4 port.
1 kg nötkött, grytbitar
1 gul lök
350 g morötter
2 msk vetemjöl
5 dl porter
1 köttbuljongtärning
socker
3 lagerblad
salt, peppar
 
Bryn köttet i olja i en gryta. Låt det få stekyta och lägg sedan undan köttet.
Grovhacka löken och skala och skär morötterna i stora bitar.
Fräs lök och morötter någon minut.
Strö över mjölet och rör om, lägg tillbaka köttet och ev köttsaft.
Rör runt ordentligt
Häll på porter och smula i buljongtärningen.
Krydda med salt och peppar och lägg i lagerbladen.
Låt koka upp.
Sätt på locket och ställ in i ugnen på 175 grader i 2,5-3 timmar.
Köttet ska vara riktigt mört och "trilla isär" när det är klart.
Jag serverade med potatismos och grönsaker.
 
 

Kommentera här: