Goda tillbehör

Jag är ju inte så jättemycket för kött. Eller jag gillar kött, men en stor blodig biff väljer jag bort. Jag vill ha min välstekt och det är tillbehören jag vill åt.
Imorse innan jag gick till jobbet gjorde jag en djupdykning i frysen och hittade en påse med biffar. Så dem tog jag fram och när jag sedan kom till affären så koncentrerade jag mig på tillbehören :-)
Bearnaisesås, hickorysås, vitlökssmör och stekt halloumi blev det och sen gjorde jag några egna tillbehör:
 
 
Vitlöksstekta champinjoner:
200 g champinjoner
smör
2 vitlöksklyftor
 
Dela svampen i mindre bitar.
Lägg i en varm stekpanna och stek tills all vätska har försvunnit.
Ha i en stor klick smör och pressa ner vitlöken.
Fräs ett par minuter,
 
Friterad potatis:
potatis
rapsolja
salt
 
Tvätta och skiva potatisen.
Lägg den i en skål med vatten.
Hetta upp oljan i en kastrull. Jag har en frityrkorg som jag sänker ner i oljan, men det funkar säkert att stoppa potatisen rakt ner.
Låt potatisen ligga i oljan tills den fått färg.
Häll av den på ett hushållspapper innan ni läogger den i en skål.
Smaka av med salt.
 
 
Rödlöksmarmelad:
2 stora rödlökar
1 msk flytande honung
1 msk råsocker
2 msk rödvinsvinäger
olivolja
 
Skala och skiva löken.
Stek den i olivoljan i 10 min på medelvärme.
Häll på socker, honung och rödvinsvinäger och koka ihop 2-3 minuter.
 
 
Jag har länge velat prova att göra rödlöksmarmelad. Och det blev jättegott! Och enkelt var det. Nu har vi halva skålen kvar (dte var bara vi två vuxna som åt av den) så den ska jag prova att ha på en bit ost imorgon :-)
 
 
Hoppas att ni får en jättetrevlig helg!!!
 
 

Kommentera här: