Födelseddagspresent

Jag har ju glömt att visa er min fina present som jag fick av min man och mina barn.
 
Visst är den fin?! Den står i köket och glänser. Har fått hederplatsen bredvid kaffebryggaren.
Jag har inte använt den än, men snart...
Däremot har maken både vispat grädde och gjort potatismos med den.
Jag tänkte att jag skulle prova att baka bröd ganska snart.
Om det är någon som har något bra recept eller tips på annat man kan göra med den så tar jag tacksamt emot.
 
Idag skickade jag iväg maken för att storhandla och kom på att när han kom hem så var det för sent att påbörja någon mat. Så det var bara för mig att trolla ihop något av det vi hade hemma.
Det blev en gryta på fläskfilé och lök. Den var helt ok, men inte någon supersucce. Jag tycker att det lätt blir för syrligt när man bara använder fraiche produkter. Och då hade jag ändå blandat ut det med både vatten och sprit.
 
4 port.
1 fläskfilé, ca 600 g
1/2 gul lök
5 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
1 pkt bacon
4 dl Mildas couisine schalottenlök och gräslök
1/2 dl vatten
2 msk Eu de vie
gräslök
salt, peppar
 
Knaperstek baconet och låt det rinna av på hushållspapper.
Skär fläskfilen i strimlor och stek den, så att den får stekyta. Lägg över i en gryta
Skär den gula löken i klyftor, strimla purjon och hacka vitlöken. Fräs allt och lägg över i grytan.
Häll över fraichen, vatten och eu de vie i grytan och koka ihop i ett par minuter.
Blanda ner bacon och hackad gräslök före servering.
Servera med ris och en sallad.
 

Kommentera här: