Champinjonsoppa

Receptet på den här soppan, hittade jag i senaste numret av buffe.
Enkelt att laga och det gick snabbt. Det är alltid positivt på vardagar. 3-åringen smakade en sked och sen åt han inte mer. Jag åt en halv tallrik och kom på att jag inte är så förtjust i soppa. Det var absolut inget fel på den. Hade det varit en liten förrätt hade jag ätit allt.
8-åringen och maken åt två portioner var och sa att det var jättegott :-)
 
6 pers
500 g champinjoner
1 gul lök
1 tsk torkad timjan
1/2 dl konc grönsaksfond
5 dl vispgrädde
5 dl mjölk
1 1/2 msk majsstärkelse (maizena)
smör
salt, peppar
 
Grovhacka hälften av champinjonerna och löken
Fräs lök och svamp i en stor kastrull i ca 5 min
Tillsätt timjan, fond, mjölk och grädde. Koka i 10 minuter.
Skär resten av svampen i tumma skivor
Ta soppan från värmen och mixa den slät med stavmixer
Tillsätt 1/3 av svampen i soppan, koka 3 minuter
Red av med majsstärkelsen utrörd i vatten, sjud i 2 minuter
Stek resten av svampen i smör
Smaka av soppan med salt och peppar
Toppa med den stekta svampen
 
Jag toppade även soppa med rökt skinka som jag skurit i små bitar och sen fräst ett par minuter.
 
 
 

Kommentera här: