Vanilj och bärsemifreddo med maränger

När vi  hade gäster i lördags så bjöd vi på denna dessert. Den var mycket uppskattad och det var tomt på fatet när vi var klara. Det var enkelt att göra och blev jättegott så det här kommer jag att göra igen.
När jag läste receptet och såg att det skulle vara 4 äggulor i så bestämde jag mig för att göra maränger på vitorna. Oftast så står de i kylen ett par dagar och väntar på att få bli använda, men sen kastas de bort. Men nu hittade jag ett bra recept på maränger och med min nya ankarums assistent så gick det snabbt och smidigt.
 
Semifreddo
4 äggulor
1 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
250 g frysta blåbär och hallon
färska bär
 
Separera äggvitorna från gulorna. Vispa äggulor med socker och vaniljsocker tills det blir vitt och fluffigt.
Vispa grädden hårt.
Vänd ner grädden i äggsmeten och rör om väl.
Fördela bären i botten av en avlång brödforn. Häll försiktigt ner glassmeten. Slå formen i bordet en gång så försvinner alla luftbubblor.
Plasta och ställ in i frysen i minst 5 timmar.
Ta ut en liten stund innan du ska servera. Stjälp upp semifreddon på ett fat. Det går lättare om du hastigt doppar formen i hett vatten.
Dekorera med färska bär.
 
Maränger
3 äggvitor
2 dl socker
1 krm ättika
ev 1 msk chokladsås
 
Vispa äggvitorna kraftigt med elvisp, ca 2 min. Det ska bli ett fast skum.
Tillsätt ättikan och vispa 1 min till.
Tillsätt sockret lite i taget och vispa kraftigt tills du har ett fast blankt skum. Du ska kunna vända upp och ner på skålen utan att det rinner ut.
Fyll en sprits med smeten och spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 100 grader i varmluftsugn i ca 1 timme.
Jag spritsade en plåt och sen blandade jag slarvigt i ca 1 msk chokladsås i smeten som var kvar och spritsade även ut den.
 
 
 

Kommentera här: