Goda nyttigheter

En snabb och enkel middag med mycket smaker och som kändes nyttig och fräsh.
I min utmaning till mig själv har jag nu letat fram flera recept ur mina mattidningar utgivna olika år, men under februari månad. Där hittade jag detta recept på morot och broccoli. Till det serverade jag kokt potatis och stekt lax.
Lillkillen började redan innan han satt sig vid matbordet med att tala om för oss att han inte tyckte om fisk. Men efter andra portionen berättade han förvånat att han visst tyckte att lax var gott :-)
Däremot fick jag honom inte att smaka på grönsakerna så han fick en egen skål med morötter som han satte i sig.
 
Broccoli och morot med citron och brynt smör
 
1 dl sötmandel
1 broccoli (250 g)
3 morötter
100 g smör
skal och 2 msk juice av 1 citron
salt och peppar
 
Rosta mandeln i en torr panna. Låt svalna och hacka grovt
Skär broccolin i buketter och skala och skär morötterna i mindre bitar
Koka morötterna i lättsaltat vatten i 3 minuter. Lägg i broccolin och koka i ytterligare 2 minuter.
Smält smöret och låt det bli lätt brynt. Ställ åt sidan så det skiktar sig.
Blanda grönsakerna med citronjuicen och smöret. Se till så att du inte får med bottensatsen när du häller på smöret.
Strö över mandeln och citronskalet. Salta och peppra
 
 

Kommentera här: