Bbq-kyckling med äppel- och sellerisallad

Här är ytterligare ett recept som jag hittat i min tidningshög. Jag gjorde om lite grann och resultatet blev jättebra! Det enda de klagade på var att det var för lite :-)
Idag har jag varit ledig och var iväg med en kompis och tog långlunch. Vi hamnade till slut på Ulriksdals handelsträdgård och åt deras fantastiska vegetariska buffe till lunch. 145:- kostade det, men det var det verkligen värt! Om ni har vägarna förbi så rekommenderar jag verkligen det!
 
4 port.
4 kycklingfileer
bbq-sås, gärna rökig
ca 300 g rotselleri
olivolja
50 g riven lagrad cheddarost
1 dl lätt creme fraiche
1/2 dl mjölk
1 tsk dijonsenap
1 rödlök
1 rött äpple
1 huvud romansallad
1/2 gurka
1/2 gul paprika
 
Krydda kycklingen med salt och peppar och häll bbq-sås över. Låt stå och snabbmarinera i ca 15 min.
Skala och skär rotsellerin i skivor och dela dem i ca 2 cm stora bitar.
Lägg dem på en bakplåtspapperklädd plåt. Ringla över olja, salta och peppra.
Ställ in i ugnen på 275 grader i ca 10 minuter.
Mixa ost, creme fraiche, mjölk, senap och salt med en mixerstav. Smaka av med salt och peppar.
Skala och strimla löken, slär äpplet i skivor, kärna ur grukan och skär i skivor, skär paprikan i skivor.
Riv salladen i mindre bitar och skölj ordentligt.
Blanda alla grönsaker med dressingen. Blanda ner sellerin i salladen.
Ställ in kycklingen i ugnen på 200 grader i ca 20 min.
Skär kycklingen i skivor och servera den ovanpå salladen.
 
 
De fina engelska pelargonerna som jag fick med mig hem från Ulriksdal :-)
 

Kommentera här: