Ägg med sparris

Här kommer ytterligare ett av mina bidrag till påskbordet.
Även denna rätt tror jag mycket på till en brunch eller lyxig långfrukost.
Mycket gott!
JAg vet inte riktigt vad jag gjorde när jag skulle laga dessa, men inte tänkte jag ialla fall... Man skulle ha äggskalen att servera i, men jag knäckte äggen rakt av och slängde skalen innan jag kom på vad jag gjorde. Jaja, det var bara att rädda situationen och servera dem snyggt i skedar.
 
6 stora ägg
300 g grön sparris
1 dl grädde
persilja
salt och peppar
 
Skär sparrisen i småbitar och koka ca 3-5 min.
Häll av vattnet och mixa sparrisen med salt och peppar.
Knäck äggen och lägg ner gulorna i en kastrull. Blanda med 2 msk vatten.
Rör runt i kastrullen på svag värme, tills det blir en omelettesmet.
Rör ner den ljumma sparrisen och låt svalna.
Vispa grädden och rör ner i sparrisröran.
Fyll äggskalen och garnera med en sparrisknopp och ev. stekt parmaskinka.
 

Kommentarer:

1 Marja - Baka Sockerfritt:

skriven

Gamla vanor som spökar. Tur att skedarna var ursnygga att servera i!

2 Mårtenssons kök:

skriven

Så läckert det blev ändå, och så gott det låter!

Kommentera här: