Balsamicofilé med trattisar

Idag var jag hem till mamma och hämtade svamp. Hon plockar gärna, men kan inte göra av med allt. Så hon vill gärna bli befriad från svamp och som en snäll dotter åker jag gärna dit och hämtar några påsar. Vi får rensa den själv, men det tycker barnen är jättekul :-)
Hittade ett recept på ica.se som jag gjorde några små ändringar på och bjöd familjen på idag.
Till detta serverade jag en gratäng på potatis och jordärtskockor.
Det var mycket gott och detta kommer jag defenitivt göra igen. En riktigt bra bjudrätt.
 
ca 600 g fläskfilé
2 vitlöksklyftor
1 dl balsamvinäger
3 msk flytande honung
salt, svartpeppar
 
1 pkt bacon
200 g rensade trattkantareller
1 äpple
35 g ruccola
olivolja
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Finhacka vitlöken och koka den tillsammans med balsamvinäger, honungsalt och peppar. Låt det koka i ca 5-10 min tills det har kokat ihop ordentligt och blivit tjockare.
Putsa fläskfilén och stek den runt om i en stekpanna. Lägg över i en ugnsfast form.
Salta, peppra och pensla med såsen. Ställ in i ugnen i ca 20-25 min tills innertemperaturen på köttet är 68 grader.
Fräs svamp och bacon tills det är knaprigt.. Låt det rinna av.
Blanda med ruccola och tärnat äpple. Droppa på lite olja.
Skiva köttet och lägg upp på ett fat. Ringla över såsen och toppa med svampblandningen.
 
 
 
 

Kommentera här: