Baba ganoush

För ett par veckor sedan var det bra pris på augergine i affären och då passade jag på att köpa två stycken. Men sen har de blivit liggande i kylen. Jag har länge tänkt att prova att göra baba ganoush.
Vi var bortbjudna på middag igår och då tog jag med denna och pitabröd som jag bjöd på innan vi fick middag.
Vi blev bjudna på raclette. Jättegott!
 
2 auberginer
olivolja
2 vitlöksklyftor
1/2 pressad citron
salt
svartpeppar
 
Skär auberginen på längden, pensla med olivolja och  ställ in i ugnen. 200 grader i ca 20 minuter.
Låt den svalna.
Skär bort skalet och dela den i mindre bitar.
Mixa tillsammans med pressad citron och hackad vitlök. Smaka av med salt och peppar.
 
 
Pitachips
Dela pitabröd i små trianglar. Pensla med vatten. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 5 min.
 
 

Det ser ju inte så gott ut, men jag lovar, det var det!!!
 
 

Kommentarer:

1 Marja - Baka Sockerfritt:

skriven

Det låter jättegott! Älskar aubergine, och ätit auberginesallad mm.

Kommentera här: