Drömtårta

För någon vecka sedan bakade de drömtårta på Hela Sverige bakar. Sen dess har jag varit sugen på det och även tänkt: -Hur svårt kan det vara? Jag har bakat det flera gånger och aldrig misslyckats. De flesta deltagare visste knappt vad det var...
Igår var första gången på väldigt länge som alla fem i familjen åt middag tillsammans :-)
Så då passade jag på att baka en drömtårta som vi tog till fikat efter maten.
Men bara för att jag tänkte på det så misslyckades jag förstås med baket. I receptet stod det att ugnen skulle vara på 250 grader, men jag tror att nästa gång provar jag 225 grader.
Jag gjorde en hel sats med smörkräm och använde allt. Men det blev för mycket. Jag skulle nog bara ha använt 2/3.
Men den var ätbar och den kommer att gå åt!
Och jag har lärt mig att sluta vara kaxig hemma i tv-soffan ;-)
 
 
Drömtårta
3 ägg
1 1/2 dl socker
5 msk potatismjöl
1 msk vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker pösigt. Sikta ner kakao, bakpulver, potatismjöl  och vetemjöl. Blanda försiktigt.
Bred ut smeten i en hög plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 5 min. Beroende på ugnen 225-250 grader.
Strö socker på ett bakplåtspapper.
När kakan är klar vänd den upp och ner på sockerpappret.
Ta bort det övre pappret. Om det sitter fast kan man pensla medd ljummet vatten på pappret så går det lättare.
Låt kakan svalna och bred på smörkrämen. Rulla ihop den.
 
Smörkräm
200 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
 
 
Till middag bjöd jag på panerad rödspätta och kökt potatis. Spättan är panerad i panko.

Kommentera här: