Pepparkaksbiscotti

Jag har läst om pepparkaksbiscotti på flera bloggar och i flera mattidningar sista tiden. Och eftersom jag inte är så förtjust i småkakor, men älskar biscotti, var jag tvungen att testa.
Jag hittade ett recept hos Gourmetmorsan som jag snodde rakt av :-)
Jag och 3 åringen var lediga i onsdags så då passade vi på att baka på fm. Kanske inte det bästa att baka skorpor med en 3-åring. Han ville ju smaka så fort jag stängde av ugnen... Att de skulle stå där inne i många timmar innen de var klara förstod han inte alls. Men han hann smaka flera stycken under tiden och tyckte att de var goda även varma och mjuka :-)
 
ca 40 st (jag gjorde dem ganska små så jag fick många fler)
 
100 gr rumsvarmt smör
2 dl strösocker
3 ägg
7-8 dl vetemjöl
4-5 tsk pepparkakskrydda
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
 Blanda alla ingredienser i en matberedare tills du fått en deg.
Rulla degen till  längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda längderna i ca 15 minuter på 175 grader.
Ta ut plåten och stäng av värmen. Skär längderna på snedden i ca 2 cm tjocka bitar.
Ställ tillbaka plåten i ugnen och låt bitarna stå i eftervärme tills de är genomtorra och knapriga.
Det tog väldigt lång tid innan de blev knapriga, mina stod på eftervärme i ca 10 timmar
 
 
 

Kommentarer:

1 Emmy:

skriven

Jag kan tänka mig att jag skulle tycka bättre om pepparkaksbiscotti bättre än vanliga pepparkakor. Har dock inte testat. Kanske ska testbaka ett gäng. Det är dessutom fina gå-bort-presenter i en söt burk.

Kommentera här: