Lax med asiatiska toner

Det var ett tag sen jag bloggade. Men jag har som alla andra fullt upp just nu. Fattar inte varför det är så mycket som händer överallt just nu.
Det innebär att det inte heller har funnits tid eller ork för matplanering eller matlagning. Därav torkan här på bloggen.
Hela helgen har jag tillbringat i Uppsala på teori kurs. Vi har blivit pumpade med anatomi, biofysik, träningslära, ledarskap och kost.
Det var väldigt intressant, men lite för mycket att ta in på en helg. Kostdelen var förstås extra intressant för mig. Mycket som man redan visste men en hel del nytt. Det riktade sig till elitidrottare så det är förstås "lite" annorlunda än till en vanlig "soffpotatis". Men jag har insett att dottern borde äta mycket mer ofta än vad hon gör.
Häromdagen hade de billiga sparrisar på affären, men sen har de legat i kylen och jag har inte vetat vad jag skulle göra med dem. Så idag köpte jag lax så att jag kunde ha sparrisen som tillbehör :)

 4 port.
4 portionsbitar laxfilé
japansk soja
riven färsk ingefära¨

Blanda soja med riven ingefära och lägg ner laxbitarna. Låt dem ligga och dra i ca 10 min.
Stek laxen ett par minuter på varje sida.

Lime och ingefärasås
2 dl creme fraiche
ca 1 msk riven ingefära
1/2 pressad lime
rivet skal från 1/2 lime
salt

Riv ingefäran och pressa ur vätskan från "köttet". Blanda vätskan med resten av ingredienserna.

Servera laxen med såsen, kokt potatis, grillad sparris och grönsaker.
Det blev mycket uppskattat härhemma. Jag hade gjort extra mycket så att det skulle räcka till matlådor också.
Men all laxen var slut när vi hade ätit klart :)



Kommentera här: