Torskrygg med primörer och vitvinssås

Nu är vi hemma igen efter att ha varit i Linköping och firat midsommar och framför allt en 40-åring. Min bästa kompis fyller 40 på måndag och hade stor fest på midsommarafton. Vi åkte ner redan på torsdags morgon för att hjälpa till. Det var väldigt fint väder så barnen var ute mest hela tiden och i poolen en hel del. Så vi fick faktiskt massor gjort trots huset fullt med barn.
Jag gjorde bl a 10,5 kg tsatziki. Så mycket har jag aldrig gjort tidigare ;)
På midsommarafton var det ca 60 vuxna och 50 barn. Tur att de bor stort och att det var fint väder. De bjöd på grillad fläskkarré, rostad färskpotatis, sallad och såser. Gott!
Vi stannade kvar även igår och hängde vid poolen och bara tog det lungt innan vi drog oss hemåt på kvällen.
Idag har vi gjort en massa saker här hemma som vi borde gjort för länge sen...
Till middag idag skulle vi äta fisk. Det brukar vara maken som lagar maten då, men han hade fullt upp ute i trädgården så jag fick stå för maten.
 
 
 
3 port.
3 bitar torsryggfilé
vetemjöl
salt
12 färskpotatisar
3 färska lökar
15 sockerärtoe
12 rädisor
1 dl vitt vin
2 dl grädde
1/2 pressad citron
salt
vitpeppar
chilipeppar
 
Skrubba och koka potatisen.
Lägg i löken efter ett par minuter.
När det är ca 1 min kvar, lägg i rädisor och sockerärtor.
 
Salta fisken och vänd i mjöl
Stek på medelvärme på båda sidor tills den börjar "skiva" sig.
Ta upp fisken och lägg på ett fat.
 
Vispa ner vinet i stekpannan och häll i grädde, citron och kryddor.
Koka ett par minuter tills såsen tjocknat lite.
 
Lägg primörerna på en tallrik, lägg på fisken och häll över såsen.
 
 

Kommentera här: