Siggesta gård

Igår hade vi en sån där fantastisk dag som man kan leva länge på.
Vi åkte ut till Siggesta gård som ligger på Värmdö. Från oss tog det ca 45 min inkl två bilfärjor.
Jag har läst om det tidigare och nu hade vi blivit rekommenderade att åka dit. Och jag kan varmt rekomendera andra att åka dit. Det funkar med barn i alla åldrar.
De har lite smådjur att titta på, ponnyridning, en stor sandlåda, träsktrollens stig, fotbollsgolf, äventyrsminigolf och hinderbana.
De har även en restaurang, en glass/godisaffär och ett fik.
Vi började med att äta lunch. Det var ganska lång kö när vi kom och servicen var inte den bästa, men maten var god och vi var nöjda! Vi provade dagns lunch för 89:-. Helt klart värt sitt pris! Vi tog lax med färsk potatis och en kall sås. Det ingick sallad, bröd,måltidsdryck och kaffe. Men jag lyxade till det och tog ett glas vin till maten. Har man semester så har man :-)
Efter det köpte vi en sagobok och gick Träsktrollens stig. Det skulle ta ca 1 timme om man läste hela boken. Jag har ingen aning om hur lång tid vi höll på. Maken läste och vi lyssnade och kikade på allt kul under vägen. Det var mycket uppskattat av oss alla.
Väl tillbaka blev det glasspaus och sen lite lek innan vi begav oss vidare.
 
 
 
Det här är träsktrollens odlingar :-)
Längs träsktrollens stig fanns en massa kul att se
 
Glasspaus
Och så lite lek innan vi for vidare
 
På hemvägen tittade vi på kartan och svängde av där det såg ut som att vi skulle komma till havet. Vi åkte en bit och hamnade vid Lillsveds brygga. Där fanns ett fik och en jättefin liten strand. Vi var helt ensamma där en stund innan ett äldre par kom med en fikakorg och slog sig ner. Jag bryddemig inte ens om att byta om, men både sonen och maken tog sig ett dopp.
 
Dottern hittade en klippa hon lade sig och solade på
 
Väl hemma ´lade vi barnen och dukade fram en ostbricka. En bra avslutning på en härlig dag!
(Sen somnade jag i soffan när det var 20 min kvar på vår hyrfilm...)
 

Kommentera här: