Biffar med bacon

Igår hade jag ingen fantasi överhuvudtaget... Har inte haft det på ganska länge, men jag hoppas att inspirationen kommer snart igen.
Gick in på affären och hittade köttfärs. Då kom jag på några köttfärsbiffar som mamma brukade göra. Jag vet att de var rullade i bacon och låg i en jättegod gräddsås. Så jag tänkte prova göra det.
Det blev jättegott, men smakade inte som mammas.

750 g köttfärs
2 msk ströbröd
1 dl mjölk
chiliflakes
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 pressad citron
1/2 kruka persilja
salt och peppar
1 pkt bacon

1,5 dl vatten
0,5 dl rödvin
1 msk soja
1 msk kalvfond
2,5 dl mellangrädde

Häll ströbröd i en bunke och häll på mjölk, salt och peppar. Låt det svälla lite.
Lägg ner färsen.
Pressa i citron och vitlök. Klipp ner persilja och krydda med chili, salt och peppar.
Forma avlånga biffar och linda bacon runt.
Stek dem på ganska hög värme runt om.
Flytta över biffarna till en traktörpanna.
Häll i vatten, vin, soja och fond i pannan och koka i ca 5 min.
Häll på grädden och koka i ca 15 min.
Smaka av för måtten är ungefärliga.
Servera med kokt potatis.



Imorgon är det Alla hjärtans dag, men mellan långa jobbdagar och kvällsträningar så hinner vi inte med att "fira". Så vi har bestämt att det får bli pizza/pasta på restaurang och ev. en ostbricka på kvällen.
Jag brukar försöka göra något speciellt den 14 feb. Laga extra god mat eller köpa små presenter, men i år har jag inte hunnit någonting...
Hur firar ni? Eller firar ni överhuvudtaget?

Kommentera här: